营销管理专业

时间:2018-10-25浏览:2008设置

营销管理专业

Curriculum for Marketing Management

(Graduate Program for Overseas Students)

Degree:Master of Management in Marketing Management

Program Length:3 years

Required Credits: 43 credits

Chinese Required for Graduation: HSK 3

1. Introduction

The Department of Marketing launched the master’s program in 2011 and now has more than 16 supervisors. The department has undertaken many social science research projects funded by the Ministry of Education and Jiangsu provincial government especially national social science fund of China, and numerous other projects of significant academic and practical value. The department has been sufficiently funded for graduate research activities.

Graduates of the department have pursued careers at government departments, institutions of higher education, research institutes, and business organizations of various types. Graduates are qualified for research positions involving areas of economic theories and policies and also for important management positions covering specific economic and business issues.

2. Research Directions

(1) International internet marketing

(2) International brand management

(3) Consumer behavior

(4)Strategic marketing management

(5)Cross cultural marketing

3. Duration and Credits requirements of studies

Full time master students are expected to complete their studies and earn their degrees in 2.5 to 5 years, and they will be disqualified from the program after 5 years.

Students are required to complete at least 30 degree credits.

(1) Public Elementary Courses(8credits)

(2) Core Courses(9credits)

(3) Compulsory Courses(6credits)

(4) Elective Courses(8credits)

(5) Others(6credits)

4. Thesis Topic and Proposal

A master student is supposed to choose his/her research direction under an advisor’s guidance. The student should actively study, research and survey in the chosen research direction. The student is expected to choose a research topic for the postgraduate thesis and confirm the significance of the topic in a thesis proposal. The thesis proposal should be submitted and defended at the beginning of the second year of study.

5. Publication

Before graduation, each master student should have at least one academic paper published or accepted for publication.

6. Degree Thesis Requirement

MA Degree thesis is one of the most important parts for graduate education, which provides students with training on academic research or specific technology application, enhances students’ abilities to innovate and to apply the knowledge to their research, and encourages them to discover, analyze and solve problems in their fields.


一、学科概况

营销管理专业以管理科学、经济科学和社会科学等多学科理论为基础,依托现代信息技术,综合运用理论和实证研究方法,探索企业创造产品和价值并在国际市场上进行交换,以满足多国消费者的需要和获取利润活动的规律。

国际市场营销(方向)2011年通过评审获得硕士学位授予权,2012年开始招生,下设五个研究方向:国际互联网营销、国际品牌管理、消费者行为、战略营销管理、跨文化营销等。目前国际市场营销专业有导师16人,其中博士生导师2人,硕士生导师16人;其中教授7人,占导师总数的44%,副教授18人,占导师总数的56%。2012年以来,本学科的教师先后主持国家社会科学基金项目9项、国家自然科学基金6项,教育部人文社会科学基金10项,全国教育科学规划项目2项,承担国家发改委和国家认监委委托课题2项;发表学术论文200余篇,其中被SSCI、SCI、EI、CSSCI等检索或收录100余篇;出版学术专著8部;获得省级哲社优秀成果奖6项。

二、培养目标

具有扎实的国际市场营销基础知识,熟练掌握汉语,能够应用国际市场营销的相关理论和方法解决现实问题,可在企业、政府和非营利组织从事市场分析和业务管理工作,也可在研究机构和学校从事有关的教学与科学研究工作。以及为继续攻读经济学博士作好充分准备。具体要求如下:

1.具备扎实的国际市场营销基础理论知识、系统的专业知识和必要的实践技能,了解国际市场营销研究领域的学术动态;掌握基本的国际市场营销研究方法和专业技能,具有独立开展国际市场营销研究的能力和创新精神;具备较高的科研素质和专业素质,能够胜任高校、企业、事业等单位和部门的工作。

2.熟练掌握汉语。

3.具有健康的体魄和良好的心理素质。

三、研究方向

1.国际互联网营销

2.国际品牌管理

3.消费者行为

4.战略营销管理

5.跨文化营销

四、学制和学分

全日制硕士研究生实行以两年半为主的弹性学制,原则上不超过5年,总学分不得低于30学分(含科研训练和实践活动等必修环节)。

具体学分设置如下:

(1)公共基础课(8学分)

(2)专业基础课、专业必修课(15学分)

(3)专业选修课(8学分)

(4)其他培养环节(6学分)。

五、科研能力与水平

本学科点硕士研究生应具有较扎实的经济、管理理论和数量分析知识基础,具有较强的计算机应用能力,较熟练地掌握一门外语,能够从事国际市场营销相关理论与问题的研究工作,胜任大中型企业的管理实务、管理咨询及课题研究工作。硕士研究生应具有以下各方面的科研能力与水平:

1.了解国际市场营销某一研究领域的理论前沿和发展动态;

2.有较强的文献检索及归纳综合能力,有较强的调查研究能力;

3.能在导师指导下开展课题研究,撰写高质量研究论文的能力;

4.具有定量和定性相结合的分析和解决实际经济和管理问题的能力;

5.具有运用计算机辅助分析和解决管理问题的能力;

6.研读期间,至少参加学院组织的学术节一次,完成学术论文一篇。

六、开题报告

硕士研究生应在导师指导下完成开题报告。硕士研究生导师在第二学期予以明确研究方向和论文题目,指导硕士研究生提前进入论文选题与开题的准备工作。论文的选题与课程学习并行开展,在通过大量查阅文献、收集资料和调查研究后确定研究课题,并提交开题报告。开题报告通过者方可进入学位论文阶段。

七、学位论文

学位论文工作是硕士研究生培养工作的重要组成部分,是对硕士研究生进行科学研究的全面训练,是培养硕士研究生创新能力、综合运用所学知识发现问题、分析问题和解决问题能力的重要环节。学位论文要求层次分明、概念清楚、立论正确、分析严谨、数据可靠、计算正确、图表清晰、语句流畅,论文在某些方面应有所创新。

学位论文正文字数不少于1.5万字。参考文献不少于30篇,其中外文文献不少于15篇,以近3年的文献为主。

学位论文在导师或导师组指导下由硕士研究生独立完成。与他人合作或在前人基础上继续进行的课题,必须在论文中明确指出本人所做的工作。论文正式送审前进行预答辩,然后根据预答辩专家组所提意见进行修改,在此基础上进行内外审,最后进行正式答辩。

八、实践活动

在校期间应在导师指导下深入企事业单位开展社会实践、社会调查、专业实习、学术活动等实践活动。

学术活动:硕士研究生在学期间至少参加5次以上(含5次)校内外学术活动(讲座)。学术活动(讲座)计2学分。

九、毕业与学位申请

修满规定学分,并通过论文答辩者,准予毕业,并发给毕业证书;经学院学位评定分委员会审核,报校学位评定委员会讨论通过后可授予硕士学位,并发给学位证书。

九、课程设置

课程类别

课程编号

课程名称

学时

学分

开课学期

备注

公共基础课(8学分)


中国概况

36

2

1

必修


中国历史与文化

36

2

2

必修


汉语基础

72

4

1

必修

专业基础课(9学分)


国际商务

54

3

1

必修


高级管理学

54

3

2

必修


国际市场营销学

54

3

2

必修

专业必修课(6学分)


消费者行为学

36

2

2

必修


国际营销调研

36

2

2


电子商务与网络营销

36

2

3

专业选修课(8学分)


广告学

36

2

3

≥4门课

≥8学分


国际贸易

36

2

3


市场营销战略

36

2

3


服务营销

36

2

4


国际商务谈判

36

2

4


品牌管理

36

2

4


SPSS软件操作

36

2

4


客户关系管理

36

2

5


商业伦理

36

2

5


国际商务环境

36

2

5


市场营销策划

36

2

5


中国文化与管理

36

2

2


中国文化与营销

36

2

2


整合营销传播

36

2

3


跨文化购买行为与营销

36

2

3


数字与社交媒体营销

36

2

4


学位论文写作

36

2

4

其它培养环节(6学分)


企业调研


1

2-5

必修


文献阅读与开题报告


2

4

必修


学术活动(1学分/10场)


2

1-6

必修


中国文化考察与体验(1学分/22工作日)


1

2-5

必修

合计

(37学分)








Copyright © 2004-2020 江苏师范大学商学院版权所有 
书记信箱:21416616@qq.com 院长信箱:licf@jsnu.edu.cn
地址:江苏省徐州市铜山区上海路101号 邮政编 码:221116 电话:83867883 E-mail: sxy@jsnu.edu.cn